יותר ויותר אנשים עוברים לנהיגה ברכבים חשמליים. למעשה מדובר באחד הטרנדים החמים של השנים האחרונות. עם העלייה במדד הפופולריות של רכבי הטסלה בארץ ובעולם לא פלא שיותר אנשים עוברים לרכבים חשמליים. כמובן שמלבד טסלה גם חברות אחרות מציעות רכבים חשמליים כאלו ואחרים. לכל רכב המפרט, גודל ואיכות הסוללה שלו. זו תשפיע במידה ניכרת על טווח הנסיעה שתוכלו לעשות ברכב החשמלי שלכם וכמובן גם על צרכי ההטענה של הרכב, העלויות ועוד. במאמר זה אנו בחברת בוסט פויינט נרצה לדבר על סוגי הטעינה השונים, ההשפעה של התקנה איטית מול מהירה ואת כל מה שאתם צריכים לדעת בנושא.
מה ההבדלים בין טעינה איטית ומהירה של רכב חשמלי?
על אף שיש כמה אפשרויות טעינה של כלי רכב חשמליים, נרצה להתמקד ב2 עיקריות: עמדות טעינה מסוג AC ועמדות טעינה מסוג DC. עמדות מסוג AC הן הנפוצות ביותר בישראל וכאשר מדברים על עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי מתכוונים בדרך כלל לעמדה מהסוג הזה. ניתן להתקין אותן על החומה, הגדר או העמוד בשטח החניה הרשומה על שמכם בטאבו. עמדות אלה מאפשרות שימוש בתשתיות של חד או תלת פאזי בין 7 ל-22 KW ונחשבות לנפוצות ביותר עבור בעלי רכבים חשמליים בישראל. עמדת הטעינה השנייה DC תהיה לרוב עמדה ציבורית כיוון שהיא יקרה הרבה יותר להתקנה ותחזוקה. בדרך כלל עמדות ציבוריות יספקו בין עשרות למאות קילוואט ולכן טעינה מהירה בהרבה מהטעינה של העמדה הביתית. עם זאת, טעינה איטית מיטיבה עם הסוללה שלכם ושומרת על אורח חיי הסוללה למשך זמן רב יותר בעוד טעינה מלאה עשויה להאיץ את הבלאי של הסוללה.
האם יש הבדלים בעלויות?
לצד ההבדלים בבלאי הסוללה הרי שיש גם הבדלים בעלויות השימוש בין עמדות הטעינה השונות. עמדת טעינה מסוג DC שתספק טעינה מהירה יותר תגבה בין 70 אג' ל-2 ₪ לקוט"ש, בעוד עמדת טעינה איטית מסוג AC תעלה לכם בסביבות 57-60 אג' לקוט"ש בדרך כלל. משום כך התקנת עמדת טעינה לבתי עסק תיעשה בדרך כלל עם עמדות AC מוזלות יותר, אלא אם כן מדובר בבתי עסק גדולים במיוחד המשדרים יוקרה ואיכות עד לפרטים הקטנים.
מתי נרצה להטעין את הרכב בעמדה ציבורית ומתי בעמדה פרטית?
כאשר משווים בין מחיר עמדת טעינה לרכב חשמלי בעמדה ציבורית לבין מחיר בעמדה פרטית מנסים למעשה להבין היכן עולה לנו יותר כסף להטעין את הרכב. אחרי הכול, מלבד נושא הדאגה לסביבה שהוא חשוב בפני עצמו – הרי שאנשים רבים עושים שימוש ברכבים חשמליים על מנת לחסוך בעלויות הדלק. לכן אם גם צריך לדאוג להטעין את הרכב מדי יום (או כמעט מדי יום) אבל אי אפשר לחסוך בעלויות סכום משמעותי אז מה עשינו בזה? ובכן במידה ואתם חייבים להטעין את הרכב כדי לא להיתקע – השתמשו בעמדת טעינה ציבורית שתעלה לכם יקר יותר בדרך כלל. בכל מקרה אחר השתדלו להטעין את הרכב בלילה בחניה הפרטית ובעמדת הטעינה הפרטית שלכם.
האם טווח הנסיעה צריך להשפיע על אופן הטעינה שאנו צריכים לסוללה?
רווחים חשמליים יכולים לנסוע בין 300 ל-400 קילומטר עם סוללה מלאה בדרך כלל. זה תלוי בגודל הסלולר, באיכותה ובמצב התפקוד שלה. ככל שהסוללה צוברת ותק היא יכולה להבלות וטווח הנסיעה עשוי להתקצר בהתאם. כאשר מבצעים התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי לוקחים בחשבון את התדירות שנרצה לנסוע עם הרכב וטווח הנסיעה שלו. כמובן שטווח הנסיעה משפיע על אופן הטעינה, שכן אם אתם נוסעים כל יום מהצפון למרכז לעבודה ובחזרה או מנהלים סדרת פגישות ונוסעים ממקום למקום – הרי שתצטרכו לדאוג להטעין את הסוללה ועדיף במקרה הזה בעמדת טעינה ציבורית מהירה כדי לחסוך בזמן.
אילו פרמטרים משפיעים על טווח הנסיעה וצריכת החשמל ברכב?
ישנם פרמטרים שונים העשויים להשפיע על טווח הנסיעה וכמות החשמל הנאכלת מהסוללה שלכם בזמן השימוש ברכב. ראשית כדאי לדעת כי למזג האוויר יש גם כן השפעה על צריכת החשמל ברכב שכן בקרת האקלים הפועלת ברכב צורכת הרבה אנרגיה. בנוסף, כאשר הטמפרטורה בחוץ קרה במיוחד זה עשוי להפחית ביכולת הסוללה להחזיק מעמד. קיבולת הטעינה גם כן תשפיע על טווח הנסיעה שכן יש סוללת עם קיבולת טעינה גדולות יותר המאפשרות נסיעה לטווח ארוך יותר. לבסוף גיל הסוללה גם כן עשויה להשפיע.
לכמה זמן יכולה להחזיק סוללה לרכב?
הזכרנו בפסקה האחרונה את נושא גיל הסוללה. חשובה לדעת כי בכל שנה יש לסוללה שיעור דעיכה של 2% לערך ולכן ככל שהסוללה הולכת ומתבגרת כך היכולות שלה נחלשות. סוללה טובה יכולה להחזיק שנים רבים אך חברות הייצור לרוב מספקות אחראיות של בין שש לשמונה שנים או לפי קילומטראז' שעשיתם עם הרכב. לפרטים נוספים אנו ממליצים להרחיב את הידע בנושא במאמרים נוספים באתר שלנו.