זה לא סוד שרכבים חשמליים הולכים ומתרבים על הכבישים במדינת ישראל. מה שמפותח כבר ברחבי העולם תמיד מגיע לישראל באיחור אופנתי, אולם בשנים האחרונות היינו עדים לצמיחה של מאות אחוזים בכמות הרכבים החשמליים על הכביש, מה שצפוי לעשות צמיחה נוספת שכזו בשנים הקרובות רק במספרים גדולים יותר. עשרות אלפי נהגים בישראל נהנים מהשימוש ברכבים החשמליים והיתרונות הרבים שלהם, כאשר בראש ובראשונה מה שמעניין את מרבית הנהגים זה החיסכון בעלויות כמובן. מלבד החיסכון בעלויות הרכב בשל מס הרכישה הנמוך משמעותית ממס הרכישה ברכבי בנזין, הרי שיש גם הבדלים משמעותיים בעלות הטעינה של הרכבים וההוצאות השוטפות שלהם.
התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי – מי צריך?
לכל אדם שיש בבעלותו רכב חשמלי כדאי שתהיה לו עמדת טעינה פרטית לרכב החשמלי שלו. שלא כמו רכבי בנזין שיכולים ליהנות מתחנת דלק בכל קילומטר רבוע ברחבי הארץ, הרי שבכל הקשור לרכבים חשמליים אין מספיק עמדות טעינה ברחבי הארץ ואפשרויות הטעינה פחות כדאיות כלכלית והן מבחינת ייעול זמן ונוחות. תארו לכם שתצטרכו להגיע לעמדת טעינה ציבורית ולהמתין בין חצי שעה לשעה כדי להטעין את הרכב שלכם בעמדה – מה תעשו בזמן הזה? תשתו קפה? תבזבזו עוד כסף וזמן?… מה קורה במידה ויש מישהו לפניכם? הרי עמדות הטעינה הציבוריות יקרות להתקנה ותחזוקה שוטפת ולכן בדרך כלל לא תמצאו בעמדת טעינה יותר מעמדה אחת בכל מקום. במידה ומישהו הגיע לפניכם תצטרכו להמתין גם את זמן הטעינה שלו, לשמור על מיקומכם בתור ולדאוג לא לריב עם אנשים אחרים על הדרך אם לפתע הגיעו וחושבים שהם יכנסו לפניכם. נשמע מוכר? אכן מדובר במקרה נפוץ ולא נעים בעליל. מכאן שהדרך הטובה ביותר לתחזק באופן שוטף רכב חשמלי ולהטעין אותו לשימוש תדיר ויומיומי – הוא כמובן התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית ולהטעין את הרכב בשעות הלילה, כשאתם גם ככה ישנים או עושים את סידוריכם בתוך הבית.
אילו סוגי טעינה קיימים ומה אנו צריכים?
כיום יש מספר סוגי טעינה אפשריים לרכב חשמלי. בין הסוגים השונים:
- טעינה 1 – סוג טעינה שבו מחברים את הרכב ישירות לשקע הטעינה הרגיל, ללא מערכת בטיחות וללא בקר. עמדות מסוג זה בדרך כלל משמשות לאופניים חשמלים או קורקינטים חשמליים אך בוודאי שלא לרכבים חשמליים וזו הסיבה מדוע במדינות רבות בעולם וגם בישראל סוג טעינה זה אסור בהחלט.
- טעינה 2 – סוג זה של טעינה מאפשר טעינה איטית באמצעות כבל נייד שהוא גם הבקר (יחידה אחת) ומחברים אותו לשקע טעינה רגיל או תעשייתי.
- טעינה 3 – סוג זה נקרא גם טעינה מסוג AC) והיא מספקת אפשרות לטעינה קבועה של הרכב באמצעות עמדת טעינה המחוברת לרוב לחומה, גדר או עמוד ייעודי. עמדות אלה יהיו נפוצות לרוב בבתים פרטיים ובעמדות טעינה ציבוריות שונות וזולות יותר. לעתים גם בבתי עסק. על כל פנים עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי תהיה מסוג זה בדרך כלל והיא תאפשר טעינה איטית, מבוקרת ובטוחה של הרכב. עמדה זו עושה שימוש בחיבור תלת פאזי עד 22 KW.
- טעינה 4 – עמדת טעינה מסוג 4 נקראת גם עמדת טעינה DC והיא נחשבת לעמדת טעינה מהירה במיוחד. היא מציעה הספק של עד כמה מאות KW ולרוב מותקנת כעמדה ציבורית לטעינה מהירה. עמדות אלה יקרות יותר להקמה ותחזוקה ולרוב גם יהיו יקרות יותר ללקוח בתשלום עבור טעינת הרכב, ביחד לעמדה הביתית כמובן.
כמה עשוי לעלות לנו להטעין את הרכב החשמלי שלנו והאם באמת יש חיסכון כלכלי?
כמובן שלרכב חשמלי יש יתרונות רבים: הוא שקט יותר, נחשב לרוב לבטוח יותר באופן השימוש בו (בעובדה שאין מנוע בעירה הנדרש בהפעלה באמצעות הצתה לצורך העניין), יש בו פחות חלקים ולרוב התיקון שלו גם יהיה זול יותר אך מה שבאמת מעניין את בעלי הרכבים הוא כמה חיסכון כלכלי יש בשוטף. אנו עדים ליוקר מחיה גדול ולא נעים במדינת ישראל לכל האזרחים בלי יוצא מן הכלל ומשפחה ממוצעת תוציא כ-1000 שקלים בחודש רק על הדלק בנסיעה מהבית לעבודה ובחזרה, ולרוב גם תקבל רק החזר כספי חלקי ממקום העבודה. מכאן שהשימוש ברכב חשמלי יכול לחסוך לפחות מאות שקלים בחודש רק עבור צריכת הדלק שכעת מתחלפת בצריכת חשמל. נכון לכתיבת מאמר זה העלות לקוט"ש הוא באזור ה57 אג' בטעינת רכב חשמלי כאשר מחיר זה יכול לצמוח גם לפי 3 בשעות הפסגה. מכאן שאם תטעינו את הרכב שלכם בשעות הלילה הנחשב לזמן טוב יותר בדרך כלל לטעינת הרכב, תוכלו לחסוך הרבה מאוד כסף בעלויות צריכת הדלק. לצורך השוואה העלות יכולה להגיע גם לפי 4 עד 6 בצריכת הדלק ביחס לחשמל.
האם יש הבדל במחיר טעינת הרכב בין בית עסק לעמדת טעינה ביתית?
במידה ואתם עצמאיים סביר להניח שכבר שקדתם על התקנת עמדת טעינה לבתי עסק והתחלתם לחשוב על העלויות הנדרשות לכם בנושא. כאמור יש הבדל משמעותי בין עמדת טעינה ציבורית לעמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי – אך האם יש גם הבדל בין עמדה ביתית לעמדת טעינה בבית העסק? ובכן זה כבר תלוי בסוג עמדת הטעינה. אם בחניון בית העסק העמדת תהיה מסוג DC כיוון שבעל העסק העדיף להשקיע יותר בעמדת טעינה מהירה יותר, הרי שגם עלות ההתקנה וגם עלויות התחזוקה והשימוש יהיו יקרות יותר כיוון שמדובר בעמדה בעלת צריכה והספק גבוהים יותר. מכאן שעמדת טעינה ביתית שתהיה מסוג AC למשל תהיה זולה יותר, במיוחד כאשר מבצעים את הטעינה בשעות הלילה ולא בשעות השיא של צריכת החשמל. באותה מידה יכולה להיות אותה עמדה בבית העסק ובבית, אך לרוב בבית העסק נעבוד במהלך שעות היום, כולל שעות הקרובות לשעות הפסגה או במהלך שעות הפסגה בצריכת החשמל ולכן הטעינה במקרה הזה בבית העסק גם כן תהיה יקרה יותר מאשר טעינה לילית בעמדה הפרטית בבית.
האם יש הבדל בעלויות הטעינה בין עמדה ביתית ובין עמדה ציבורית?
כדי לענות על שאלה זו נדבר קודם כל על איך עובדת הטעינה בעמדה ציבורית. כפי שכבר הספקתם להבין ממידע מוקדם יותר במאמר הוא שעמדת טעינה ציבורית לרוב תהיה עמדה מסוג DC עם הספק של בין עשרות למאות קילוואט מה שאומר שהחשמל שהיא מפיקה יקר יותר מעמדת טעינה איטית ביתית. עמדת טעינה ציבורית מאפשרת טעינה באמצעות תשלום חד פעמי או דרך צ'יפ מיוחד שמונפק על ידי החברה המתחזקת את העמדה. אז בגדול עמדה ציבורית תהיה יקרה יותר לטעינה מאשר עמדה ביתית, בעיקר בשל סוגי הטעינה השונים ועלות צריכת החשמל. בעמדה ציבורית גם יש בעלים אחרים לעמדת הטעינה שירצה להרוויח על הזמן שאתם משתמשים בעמדה, זאת לעומת העמדה הביתית שהיא בבעלותכם.
כמה עולה להתקין עמדת טעינה לרכב החשמלי שלנו?
אז כאשר מדברים על מחיר עמדת טעינה לרכב חשמלי נתייחס קודם כל לנושא עלות ההתקנה של העמדה וניקח בחשבון את עלות העמדה עצמה שהיא בסביבות 2500 ₪. לאחר מכן ניקח בחשבון עלות עבודה של חשמלאי מוסמך לחיבור עמדת הטעינה לארון החשמל הראשי שלכם והתקנה בטיחותית של העמדה. העלות של העבודה תהיה בין 1000 ל-3000 ₪ לערך והיא תשתנה בהתאם לתשתיות הקיימות באזור, לצורך בחציבות או הרצת ריצוף, הארכת תשתית החשמל ועוד. במקרים מסוימים תידרשו גם בעמוד ייעודי להתקנת העמדה עליו (במידה ואין חומה או גדר יציבים ובבעלות הלקוח). במקרה כזה העמוד יעלה כ900-950 שח נוספים בנוסף לעלויות שרשמנו כאן למעלה.
לאחר שהבנו את עלויות ההתקנה נדבר על עלות צריכת החשמל בשימוש בעמדה. לרוב יהיה מדובר באזור ה57 אג' לקוט"ש בשעות הלילה, כאשר בשעות היום המחיר עשוי להיות מעט יותר ויכול להגיע גם לפי 3 בשעות השיא. בעמדות טעינה ציבוריות לצורך העניין המחיר הוא פי 3-4.
איך ניתן להוזיל בעלויות ההתקנה של עמדת הטעינה?
כדי להוזיל בעלויות ההתקנה של עמדת הטעינה תצטרכו לאפיין את מצב התשתיות שלכם מול חשמלאי מוסך של בוסט פויינט. בהתאם למצב התשתיות ניתן יהיה לבדוק את טווח המחירים שתצטרכו לשלם על העבודה. בעוד עמדת ההתקנה תהיה בדרך כלל בעלות קבועה, הרי שהעלויות המשתנות יהיו בהתאם לעבודת ההתקנה הנדרשת בשטח. אם ארון החשמל הראשי שלכם נמצא יחסית קרוב לחניה ולא דורש הארכה משמעותית של התשתיות או לא נדרשת חציבה בריצוף או בקירות – הרי שהמחיר יהיה נמוך יותר בהתאם.
איך לבחור חברה להתקנת עמדת טעינה לרכב החשמלי שלנו?
המחיר עשוי גם להשתנות בין חברה אחת לאחרת. זכרו כי המתקין הוא חשמלאי מוסמך מטעם החברה ולכן חשוב לוודא שאכן מי שנשלח אליכם להעריך את העבודה, המחיר וגם לבצע את העבודה בפועל הוא אותו איש מקצוע והוא חשמלאי מוסמך ומנוסה שכבר התקין עמדה או שתיים בחייו. כדאי יהיה לבדוק את ההמלצות אודות החברה ואת אתר האינטרנט שלה, עד כמה היא נראית לכם רצינית ומקצועית. לבסוף כדאי יהיה לשוחח עם החברה, לברר את מידת הרצינות שלה על ידי שליחת איש מקצוע למקום או לפחות אפיון טלפוני מקיף כדי לתת לכם הצעת מחיר מהימנה.