דף הבית » נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים
הרכבים החשמליים הם כבר לא העתיד אלא ההווה. כל מי שמסתובב בכבישי ישראל רואה את הזינוק העצום במספר כלי הרכב החשמליים אשר מאפשרים נסיעה על בסיס צריכת חשמל וללא צורך בשימוש עם דלקים מזהמים. למעשה, גם מי שנושא איכות הסביבה הדבר שעומד בראש מעייניו, עדיין רכב חשמלי הוא יכול להתאים עבורו. הסיבה לכך היא שנסיעה באמצעות חשמל זולה הרבה יותר מאשר נסיעה באמצעות דלק וכך נהג שנוסע אלפי או עשרות אלפי ק"מ בשנה יכול לחסוך הרבה מאוד כסף. בנוסף, מבנהו של הרכב החשמלי פשוט הרבה יותר ויש בו הרבה פחות חלקים שעלולים לסבול מבלאי. כתוצאה מכך, עלות האחזקה שלו נמוכה ומשתלמת הרבה יותר הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך. חברתינו סיכמה עבורכם את נוהל התקנת עמדות טעינה לרכב חשמלי בבתים משותפים, כך תידעו את החוק לפני שאתם רוכשים רכב חשמלי.
כאשר מתקינים עמדת טעינה לרכב בחנייה פרטית באמצעות ארון החשמל האישי, אין צורך בקבלת היתר מועד הבית. במקרה של בתים משותפים מה שצריך לעשות הוא פשוט להודיע לוועד 15 יום לפני ההתקנה ולאחר מכן להתקין את העמדה בצורה בטוחה על ידי חשמלאי מוסמך בצורה שלא פוגעת בחזית הבניין או בשימוש של הדיירים ברכוש המשותף. לעומת זאת, כאשר מתקינים עמדה וצריך להתחבר אל מערכת החשמל הכללית של הבניין אז צריך לבקש היתר מועד הבית ולחכות עד 25 יום לתגובתם בכל הקשור בעניין ההתחשבנות הכספית בנוגע לצריכת החשמל של העמדה והמודל שבו יחשבו את החלוקה. לאחר מכן, ניתן לבעלי הדירות בבניין פרק זמן של 30 יום שבו הם יכולים להגיש ערעור על ההסכמה בין הועד לבעל הרכב, ולהגיש אותו אל המפקח על המקרקעין. במידה והתביעה נדחתה או שלא הוגשה תביעה יכול הדייר להתקין את העמדה על פי ההסכם שנקבע עם ועד הבית.
החיסרון הגדול של הרכב החשמלי הוא נושא טעינת הסוללה. סוללה סטנדרטית של רכב חשמלי מספיקה כיום במקרה הטוב ל – 400 ק"מ נסיעה, כך שבתוך כמה ימים צריך להתחבר למטען ולהטעין אותה. בעוד שתדלוק באחת מתחנות הדלק הפרוסות ברחבי הארץ לוקח במקרה הגרוע ביותר 5 עד 10 דקות, טעינה של רכב חשמלי היא פעולה איטית הרבה יותר. בפני בעל הרכב שצריך לטעון את הסוללה עומדות בדרך כלל כמה אפשרויות: טעינה עם "כבל סבתא" משקע חשמל ביתי רגיל, טעינה באמצעות עמדת טעינה ביתית, או טעינה בעמדת טעינה ציבורית מהירה או רגילה.
טעינה עם כבל סבתא היא ללא ספק האפשרות הפשוטה ביותר אך בד בבד היא גם האפשרות הגרועה ביותר. נתחיל מכך שטעינה באמצעות שקע חשמל ביתי יכולה לקחת הרבה מאוד זמן, ולעיתים אפילו יממה שלמה לא תספיק בכדי להטעין את הרכב מאפס למאה. כמו כן, טעינה בכבל סבתא אינה מומלצת עבור בריאות הסוללה ועל כן מדובר על אפשרות למקרה חירום בלבד. עמדת טעינה ציבורית היא ללא ספק האפשרות המהירה ביותר לטעינה של הרכב אך כמות העמדות כיום נמוכה למדי ועל כל עמדה מתחרים כמה וכמה בעלי רכבים חשמליים. על כן, כאשר אדם רוצה להטעין את הרכב מבלי לפגוע בשגרת יומו, אין ספק שעמדת טעינה ציבורית היא לא האפשרות הטובה ביותר. ממילא, ההחלטה על הקמת עמדת טעינה ביתית היא ללא ספק ההחלטה הטובה ביותר שרוכש של רכב חשמלי צריך לעשות כאשר הוא רוכש רכב חשמלי הזקוק לטעינה.
עמדת הטעינה הביתית צריך להיות ממוקמת קרוב למקום שבו הרכב חונה בלילה. כך, כאשר בעל הרכב מגיע בסופו של יום הביתה עם סוללה נמוכה, הוא מתחבר אל המטען ולמחרת הסוללה מלאה. עם זאת, לא תמיד לאדם יש חנייה פרטית בטאבו אשר מאפשרת לו התקנה של עמדת טעינה ללא צורך בבקשת רשות מועד הבית או מהדיירים האחרים. במקרים רבים החנייה שבו הוא מחנה את הרכב היא חנייה משותפת כך שהתקנה של עמדת טעינה פרטית לא באה בחשבון. במקרה שכזה הפתרון הוא התקנה של עמדת טעינה מנוהלת אשר מאפשרת לכל בעלי הרכבים החשמליים טעינה של הרכב במטען אחד (או יותר), כאשר בעל העמדה יכול לנהל את התשלום שכל אחד צריך לשלם על הטעינות שלו.
כאמור, במקרה של בית משותף כאשר לבעל הרכב אין חנייה פרטית בטאבו יש צורך בהתקנה של עמדת משותפת אשר תאפשר שימוש לכל דיירי הבניין. התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית משותף מתבצעת על ידי חברה המתמחה בהתקנת עמדות טעינה לרכבים חשמליים אשר מחזיקה חשמלאים מוסמכים שיוכלו לעשות את העבודה בצורה בטוחה. למעשה, כל התקנה של עמדת טעינה לרכב חשמלי מכל סוג שהיא מחייבת איש מקצוע מוסמך אשר עבר את ההכשרה המתאימה ומחזיק בידע הדרוש בכדי לבצע את העבודה בצורה נכונה וללא סכנה לציבור. אצלנו בחברת בוסט פויינט אנו מעסיקים אך ורק אנשי מקצוע מוסמכים אשר מחזיקים בניסיון רב בהתקנה של עמדות טעינה לרכב חשמלי והם יבצעו את ההתקנה בצורה הטובה והיעילה ביותר.
המחיר להתקנת עמדת טעינה ביתית מתחלק לשני חלקים עיקריים: מחיר העמדה עצמה, ומחיר ההתקנה שלה. ישנם כמה סוגים ודגמים של עמדות טעינה אשר לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות, כך שהמחיר שלהם משתנה ונע באזור ה – 2,500 ₪ לעמדת טעינה. טווח המחיר עבור התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי הוא רחב יחסית ומשתנה מאוד בעיקר לפי מורכבות העבודה. בעוד שהתקנה של עמדת טעינה בחנייה פרטית אשר קרובה לארון החשמל תהיה זולה יחסית, התקנה רחוקה מארון החשמל או כזאת המצריכה פירוק רצפות או כל פעולה אחרת שבעל מקצוע נוסף צריך לבצע, תהיה יקרה הרבה יותר. ניתן לומר שטווח המחירים הממוצע של התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי נע בין 3,000 ל – 7,000 ₪ פחות או יותר.
כאשר מתקינים עמדת טעינה לרכב בחנייה פרטית באמצעות ארון החשמל האישי, אין צורך בקבלת היתר מן ועד הבית. במקרה שכזה מה שצריך לעשות הוא פשוט להודיע לוועד 15 יום לפני ההתקנה, ולאחר מכן להתקין את העמדה בצורה בטוחה על ידי חשמלאי מוסמך בצורה שלא פוגעת בחזית הבניין או בשימוש של הדיירים ברכוש המשותף. לעומת זאת, כאשר מתקינים עמדה וצריך להתחבר אל מערכת החשמל הכללית של הבניין, אז צריך לבקש היתר מועד הבית ולחכות עד 25 יום לתגובתם בכל הקשור בעניין ההתחשבנות הכספית בנוגע לצריכת החשמל של העמדה והמודל שבו יחשבו את החלוקה. לאחר מכן, ניתן לבעלי הדירות בבניין פרק זמן של 30 יום שבו הם יכולים להגיש ערעור על ההסכמה בין הועד לבעל הרכב ולהגיש אותו אל המפקח על המקרקעין. במידה והתביעה נדחתה או שלא הוגשה תביעה יכול הדייר להתקין את העמדה על פי ההסכם שנקבע עם ועד הבית.
התקנה של עמדת טעינה מנוהלת דורשת עוד כמה שלבים בכדי לבצע אותה כמו שצריך. השלב הראשון הוא ההחלטה על זהות המשלמים על העמדה והתקנתה. במקרה האידיאלי דיירי הבניין המחזיקים ברכב חשמלי מגיעים להסכמה על חלוקה במחיר ההתקנה והעמדה. בכל מקרה, לאחר שמגיעים אל ההחלטה בעניין הכספי, יגיעו אנשי המקצוע שלנו ויבדקו מהו ההספק החשמלי הקיים לצורך התאמת עמדה מתאימה. במידה ומדובר על התקנה של כמה עמדות טעינה, חשוב להקפיד על התקנת מערכת לניהול עומסים אשר תוכל לחלק את העומס בין העמדות בכדי שלא לגרום לעומס יתר שיגרום להפסקות חשמל. וועד הבית יקבע יחד עם הדיירים את מודל התשלום על צריכת החשמל והוא זה שיתחשבן עם החברה שמספקת את שירותי הטעינה.
ממה מורכבת הצעת המחיר להתקנת עמדת הטעינה בבתים משותפים? | מחיר |
עלות העמדה | העלות של עמדת טעינה נע בין 2500 ל-2700 שח בדרך כלל. המחיר כולל מע"מ |
עמוד טעינה | במידה ואין אפשרות להתקין את העמדה על חומר או גדר סמוכים (הנפוצים יותר בבתי קרקע ולא בבתים משותפים) הרי שיהיה צורך לקנות עמוד טעינה עליו תותקן העמדה. |
עלות העבודה של איש המקצוע | מלבד העמדה עצמה ישנה את עלות העבודה וההתקנה של החשמלאי בשטח. כל עוד מדובר בהתקנה סטנדרטית לשירות זה ובמרחק סביר מארון החשמל העלות תנוע בין 2500 ל-3500 שח בדרך כלל. במידה והארון רחוק יותר העלויות עשויות לעלות בעוד כ-150 שח לכל מטר נוסף של הנחת תשתיות. |
התקנה מורכבת | במקרים מסוימים יש צורך לחצוב בבטן או להרים מרצפות כדי להניח את התשתיות, זאת מבלי לדבר על השיפוץ הנדרש לתיקון החציבה. אלה יתווספו להצעת המחיר המקורית ככל שתידרש התקנה מורכבת יותר, מרחק גדול יותר מארון החשמל וכו'. |
מועד ההתקנה | עבודות חשמל בחורף מסוכנות יותר מאשר בקיץ (שכן גם ככה עבודה עם חשמל נחשבת למסוכנת). בחודשי החורף ובימים מסוימים במהלך השנה ייתכן והשירות יהיה יקר יותר מבדרך כלל. |
דרישות לתיקונים מצד דיירי הבניין | במקרה הצורך בשיפוץ או תקלה שנגרמה כתוצאה מהתקנת העמדה יהיה על בעל העמדה לפעול לטובת התיקון והשיפוץ של הנזקים ועל כן עלויות נוספות עשויות להיות כרוכות בכך. |
קניית רכב חשמלי היא צעד חכם, כלכלי ובעיקר משנה חיים, אך יחד איתו באות המון שאלות. הרבה מהשאלות הן על עמדות הטעינה ורוב השאלות חוזרות על עצמן. לכן הכנו עבורכם סט של שאלות ותשובות שאנחנו שומעים על בסיסי יומיומי בתחום.
עמדת טעינה לרכב חשמלי אינה כלולה בביטוח הרכב שלכם, גם אם אתם מחזיקים בפוליסה של ביטוח מקיף. עם זאת, הרבה פעמים כאשר בעל הרכב מחזיק גם בביטוח דירה, ביטוח הדירה יכלול גם ביטוח על נזקים שיקרו לעמדת הטעינה או כתוצאה ממנה כמו שאר מכשירי החשמל. עם כן, מאחר ומדובר על חשמל שיכול גם לגרום חלילה לנזקים כבדים חשוב מאוד לוודא שהעמדה מבוטחת בביטוח הדירה ואם לא לבטח אותה עוד לפני ההתקנה שלה.
עמדת טעינה ביתית לא תהיה מהירה כמו עמדת טעינה ציבורית, אך עדיין מהירה יותר מאשר שימוש עם כבל סבתא. לרוב, טעינה באמצעות עמדת טעינה ביתית של רכב חשמלי ממוצע תיקח פרק זמן של 5 עד 9 שעות בכדי להטעין את הרכב ממצב של סוללה כמעט ריקה למאה (או קרוב למאה ברכבים שבהם ישנה חשיבות לא להטעין למאה אחוז).
בדרך כלל כאשר עמדת הטעינה מרוחקת מארון החשמל יש צורך למתוח כבל ארוך מהארון לעמדה. אצל מרבית החברות כבל באורך של עד 20 מ' כלול בעלות ההתקנה, אך במקרה שיש צורך בכבל ארוך יותר יש תוספת במחיר עבור כל מטר נוסף של כבל. כמו כן, כאשר יש צורך בביצוע של עבודות מורכבות והזמנה של אנשי מקצוע חיצוניים עבור פעולות כמו חציבה בקרקע או הרמת ריצוף, מחיר ההתקנה יעלה בצורה משמעותית. בנוסף, אם אין גדר או מקום מתאים שעליו אפשר להתקין את עמדת הטעינה בסמוך לחנייה, יש צורך בהתקנה של עמוד מיוחד עבור התקנת העמדה בעלות של כמה מאות שקלים.
עלות ההטענה תלויה מאוד בכמה וכמה פרמטרים, אולם ניתן לתת הערכה גסה שהטענה של טווח נסיעה של 1,000 ק"מ תעלה לבעל הרכב כ – 100 ₪. בכל מקרה, חשוב לזכור כי למרות שההתקנה של עמדת הטעינה עולה כמה אלפי שקלים וגם ישנה עלות לעמדת הטעינה עצמה והחשמל שהיא צורכת. עדיין כאשר מחשבים את החיסכון האדיר של רכב חשמלי לעומת רכב המונע באמצעות דלק (שבו צריך לשלם על הדלק ועלויות אחזקה גבוהות בהרבה) אין ספק שמדובר על חיסכון אדיר, בעיקר עבור אנשים שנוסעים כמות ק"מ בינונית או גבוהה.