דף הבית » עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי
במשך שנים רבות רכב חשמלי היה בגדר חלום. האפשרות לנסוע ברכב שאינו מצריך התנעה באמצעות בעירה, שימוש ברכב שהוא פחות מסוכן, פחות מזהם את הסביבה, פחות רועש, עם פחות חלקים והתחזוקה שלו גם יותר זולה בדרך כלל מרכב רגיל. כיום מדובר במציאות של עשרות אלפי אנשים בישראל הנוהגים ברכב חשמלי ובהתאם לכך גם זקוקים לעמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי או ציבורית בה יוכלו להטעין את הרכב שלהם. התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי עשויה לעלות כמה אלפי שקלים לכל הפחות ולרוב תיעשה בשטח החניה הפרטית של בעל הרכב.
כיום יש בישראל מעל 30 אלף רכבים חשמליים בשימוש, כאשר מספר זה צפוי לגדול במאות אחוזים בשנים הקרובות. כמות הרכבים עדיין לא גדולה דיה על מנת לגרום לגופים שונים להשקיע בפיתוח של עמדות טעינה ציבוריות. משום כך מרבית בעלי הרכבים החשמליים משקיעים בהתקנה של עמדה כזו בביתם, בחניה הפרטית שלהם. מי נוסע היום ברכב חשמלי אתם שואלים? כל אדם המעוניין לחיות בקדמה הטכנולוגית, ליהנות מרכב שקט יותר עם אפשרות שימוש יעיל וחסכונית יותר, לשדר איכות וכמובן דאגה לסביבה.
אם תחברו את הרכב לשקע טעינה רגיל וללא בקר בטיחות סביר להניח שתסכנו את עצמכם, את בני הבית ואת האנשים בקרבת מקום. כיום בישראל עושים שימוש לרוב בחיבור הטענה מסוג AC או DC. טעינה מסוג AC מתייחסת לעמדת טעינה קבועה, שלרוב נעשה בה שימוש בבתים פרטיים או בבתי עסק. היא מספקת טעינה איטית יחסית של הרכב, אך מבוקרת וטובה יותר לאור חיי הסוללה. עמדת טעינה מסוג DC הינה מהירה יותר אך גם עלויות ההתקנה והתחזוקה שלה יהיו בהתאם. לרוב אלו יהיו עמדות טעינה ציבוריות וגם עלות החשמל בהן תהיה גבוהה יותר למשתמש.
על מנת ליהנות באמת מהיתרונות של נהיגה ברכב חשמלי יהיה עליכם לדאוג להתקנת עמדת טעינה פרטית בביתכם. התקנת עמדת טעינה בבית פרטי הינה בעלת יתרונות רבים ומשמעותיים לבעל הרכב, וביניהם:
ראשית חשוב לדעת כי יש הבדל מהותי בין התקנת עמדה ציבורית או התקנה של פרויקטים גדולים של עמדות טעינה חשמליות לבין התקנת עמדות טעינה ביתיות.
הכנת תשתיות – השלב הראשון הוא להכין את השטח לעמדת הטעינה לרכב החשמלי שלכם. למעשה בשלב זה יגיע חשמלי מוסך אליכם לאבחן את השטח, לבדוק שמערכת החשמל עומדת בדרישות הנדרשות לאותן עמדת טעינה ולטעינת המצבר של הרכב שלכם. החשמלאי יבדוק כמה רחוקה החניה מארון החשמל הראשי, היכן ניתן יהיה להתקין בצורה בטוחה את עמדת הטעינה והאם נדרשות עבודות תשתית נוספות. לאחר מכן תקבלו הצעת מחיר מסודרת לכל העבודה כולל עלויות עמדת הטעינה. ודאו אם זה כולל או לא כולל את המע"מ מול החשמלאי ואם לא צפויות הפתעות נוספות מבחינת עבודה ועלויות.
הכנת תשתית החשמל – ראשית יהיה עליכם לוודא שתשתית החשמל שלכם יכולה לספק את כמות החשמל הנדרשת לסוג הטעינה שאתם צריכים. לסוג טעינה AC צריך זרם של 16/32 אמפר עם חיבור תלת פאזי.
מיקום ההתקנה – את עמדת הטעינה בדרך כלל תתקינו בחניה הפרטית שלכם, כאשר זו צריכה להיות מותקנת על משטח יציבה כמו חומה, גדר או עמוד ייעודי. חשוב שהחניה תהיה כמובן בבעלות פרטית שלכם בטאבו. ניתן אף להתקין את העמדה בחצר שלכם ולמשוך משם כבל לטעינת הרכב במידה והחניה יחסית צמודה.
שלב ההתקנה – ראשית יתקין החשמלי את עמדת הטעינה על החומה, הגדר או העמוד בהתאם למקום הייעודי לה. משם הוא יעביר כבל אל ארון החשמל הראשי שלכם בהתאם לאפיון ולתוכנית שסוכמה. לאחר מכן יבצע ניתוק של החשמל בבית על מנת לבצע את החיבור ולבסוף יבדוק את העמדה שזו עומדת בתקני הבטיחות הנדרשים.
הדרכה – לפני שילך, יציג לכם החשמלאי טלפון לצורך התקשרות לקבלת תמיכה טכנית, יחבר את העמדה לWIFI שלכם ויבצע הדגמה כיצד להשתמש בעמדת הטעינה שלכם.
התקנה של עמדה כזו עשויה לעלות כמה אלפי שקלים לכל הפחות. מחיר עמדת טעינה לרכב חשמלי לבדה עולה כ-2500 שקלים. מחיר דומה יעלה לכם בדרך כלל ההתקנה אם כי זה תלוי במצב התשתיות באזור, שירותים נוספים הנדרשים בהליך ההתקנה והמרחק בין ארון החשמל לעמדת הטעינה. עלות הטעינה תהיה כ-57 אג' לקוט"ש בעמדת טעינה פרטית בדרך כלל, אם כי המחיר עשוי לעלות או לרדת בהתאם לשעות הטעינה (בלילה בדרך כלל זול יותר).
ישנם מקרים בהם ייתכן ועדיף יהיה לכם להשקיע דווקא בעמדת טעינה בבית העסק אם כי לרוב יהיה מומלץ להתקין את העמדה בביתכם בחניה הפרטית. עצמאים שיש להם למשל משרד משלהם או חניה פרטית במשרד שהם שכרו למשך 5-10 שנים קדימה, עשויים להעדיף להטעין את הרכב במהלך היום כשהם עובדים במשרד. התקנת עמדת טעינה לבתי עסק תצריך לרוב אישור מבעלי הבניין על מנת להתקין את העמדה בבניין משותף. ההתקנה תהיה מעט שונה וצריכה שלא להפריע לעוברים והשנים במתחם, גם אם מדובר במתחם החניה. סביר להניח שארון החשמל הראשי יהיה מעט רחוק מהחניה ולכן יצריך עלויות התקנה גבוהים יותר. לכן בדרך כלל עדיף יהיה להתקין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי.
בסופו של דבר מי שמבצע את ההתקנה בשטח הוא חשמלאי מוסמך, המתמחה בהתקנת עמדות טעינה חשמליות. אם כן, חשוב לבחור בחברה שקודם כל מעסיקה חשמלאי מנוסה עם הכשרה מקצועית מתאימה. בנוסף, כדאי יהיה לבדוק את ההמלצות אודות החברה. מכיוון שמדובר בחשמל והתקנה לקויה עשויה להיות מסכנת חיים הרי שחשוב לוודא שאתם עובדים מול חברה מקצועית ואמינה.
אנו בחברת בוסט פויינט נשמח להעניק לכם את השירות המקצועי והטובה ביותר בתחום. לפרטים נוספים צרו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם. לסיום נשמח לחלוק כמה דגשים חשובים אחרונים.
ההבדלים בין עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי בבית פרטי לבין דירה בבניין:
התקנת עמדה בבית קרקע פרטי: | התקנת העמדה בדירה בבניין: | |
תשתיות | לאחר החלטה היכן תוקם העמדה חשוב יהיה להכין את התשתיות. כמה המקום רחוק מארון החשמל שלכם? האם יש עליו גגות או הגנה מפני מזג האוויר? האם יש צורך בעמוד חשמל? | עבודת התשתיות דומה להתקנת עמדת טעינה בבית בפרטי מלבד העובדה שהחיבור צריך להתבצע לארון החשמל של הבניין עם יכולת לעקוב אחר צריכת החשמל הפרטית של המשתמש/ים בעמדה. |
סוג עמדת הטעינה המומלצת | עמדת טעינה מסוג AC | עמדת טעינה מסוג AC |
מיקום ההתקנה | בדרך כלל העמדה תותקן בחניה הפרטית של בית הקרקע הפרטי, כל הזמן ששטח החניה רשום על שם בעל הבית בטאבו. במידה ויש גדר או חומה העמדה תותקן עליהם. במידה ואין – על עמוד ייעודי שצריך לקנות לטובת התקנת העמדה. | בדרך כלל העמדה תותקן בעמדת חניה פרטית של בעל הרכב החשמלי או כאשר מדובר בעמדת טעינה מנוהלת לכלל דיירי הבניין ייתכן ותהיה בשטח חניה ציבורי הסמוך לבניין. |
שלבי ההתקנה | מכינים את התשתיות הנדרשות, מעבירים חוטי חשמל ותקשורת מארונות החשמל והתקשורת אל העמדה בחניה, מוודאים שהכבלים לא מפריעים לעוברים והשבים או לדיירי הבית. | התקנת התשתיות תחבר בין ארון החשמל והתקשורת לעמדת הטעינה לאחר קבלת אישור מוועד הבניין שאין התנגדות להקמת העמדה. הליך ההתקנה הינו דומה רק שהתשתיות מתחברות לאלה של הבניין עם יכולת ניתור של האספקה לפי משתמש. |
הדרכה | עם סיום ההתקנה ידריך החשמלאי המוסמך במקום את בעלי העמדה לגבי השימוש בה. | הדרכה דומה לזו של בית פרטי בתוספת ניתור אספקת החשמל הפרטית משעון החשמל של הבניין. |
קניית רכב חשמלי היא צעד חכם, כלכלי ובעיקר משנה חיים, אך יחד איתו באות המון שאלות. הרבה מהשאלות הן על עמדות הטעינה ורוב השאלות חוזרות על עצמן. לכן הכנו עבורכם סט של שאלות ותשובות שאנחנו שומעים על בסיסי יומיומי בתחום.
עלות עמדת טעינה ביתית לרכב החשמלי שלכם עשויה לנוע באזור 2500 ₪ לעמדה עצמה. עלויות ההתקנה והעבודה במקום ינועו בין 1000 ל-3000 ₪ נוספים בהתאם לתשתיות במקום.
התקנת עמדת טעינה פרטית הינה חשובה מטעמי נוחות, ייעול זמן, עלויות ועוד. הרבה יותר נוח ויעיל להטעין את הרכב בבית, בשעות הלילה, כאשר אתם גם ככה ישנים או עסוקים בביתכם. עם מנגנון חכם שמפסיק את הטעינה כשהסוללה מלאה ומספיק את אספקת החשמל והצריכה שלו הרי שמדובר בפתרון נהדר.
במידה והמרחק בין ארון החשמל הראשי לחניה הינו יותר מכמה מטרים ייתכן ותצטרכו לשאת בעלויות נוספות של הארכת תשתיות החשמל. המחיר עשוי להשתנות בין כמה עשרות שקלים למטר ועד 200 שקלים למטר בהתאם לעובי החוט ועבודת ההסוואה שלו.
מלבד עלויות של עמדת הטעינה עצמה יש גם את עלות ההתקנה והעבודה. בנוסף צריך לקחת בחשבון שאם החניה די רחוקה מארון החשמל הראשי שלכם הרי שתצטרכו להשקיע גם בעלויות נוספות של הנחת תשתית חשמל. בנוסף אם תידרש הרמת מרצפות או חציבה בקיר גם זה עשוי לעלות לכם כסף.
בכל הנוגע להתקנת עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי כדאי יהיה להתקין עמדה איטית מסוג AC. עמדה מהירה מסוג DC הינה מהירה יותר בטעינה שלהם אך החשמל שהיא צורכת הוא בעלויות גבוהות יותר וכן עלויות התחזוקה וההתקנה שלה יקרות יותר. בבית, בחניה הפרטית שלכם, גם כך תטענו את הרכב בלילה ולכן עדיף עמדה איטית.
כאשר מתחזקים רכב חשמלי בעל הרכב כבר יודע ומבין כי יהיה עליו לקחת בחשבון את מצב הסוללה ברכב ולהטעין את הרכב בזמן כך שלא יתקע באמצע הדרך ללא סוללה. בגדול צג מצב הטעינה של הסוללה הוא משהו שתצטרכו לעקוב אחריו כמו צג רגיל של דלק ברכב עם מנוע בעירה רגיל. בדיוק כפי שלא תתקעו בלי דלק אתם לא אמורים להיתקע ללא סוללה. דעו כי בדרך כלל הסוללה טוענת אקסטרה חשמל כדי למנוע נזק לסוללה ולכן גם לקראת סוף הסוללה יש עוד מעט רזרבה לנסוע עליה עד שתגיעו לעמדת הטעינה הפרטית שלכם.